اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

2100 نفر از فعالان حقوق بشر در بیانیه ای خواستار لغو حکم اعدام شیرین علم هولو، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام شده اند.

شیرین الم هویی به اتهام محاربه از طریق همکاری با یک سازمان سیاسی به اعدام محکوم شده است. دادگاه وی در تاریخ 28 آذر ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار و حکم در 13 دی ماه به وکیل وی، ابلاغ شده است. خلیل بهرامیان، وکیل شیرین الم هویی، درخواست تجدید نظر در حکم صادره را به دادگاه ارائه داده است. به گفته وی، روند بررسی پرونده در دادگاه بدوی خارج از اصول قانونی بوده است. به همین منظور درخواست تجدید نظر در حکم صادره را به دادگاه ارائه نموده است.

در همین راستا 2100 فعال مدنی و مدافع حقوق بشر، به حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه بدوی شیرین الم هویی اعتراض کرده و خواهان لغو این حکم شده اند. متن کامل بیانیه به همراه اسامی امضاء کنندگان آن به شرح زیر است:

حیات حق همه انسان هاست

شیرین الم هویی دختر 28 ساله کرد به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. شیرین متولد روستای دیم قشلاق در حوالی ماکوست. او در اردیبهشت 1387 توسط سپاه پاسداران در تهران دستگیر شد و 25 روز اول بازداشت خود را در مکانی نامعلوم و تحت شکنجه شدید جسمی و روانی گذراند. پس از آن، به بند 209 زندان اوین تحویل داده شد و پس از تحمل 2 ماه حبس به بند نسوان این زندان منتقل گردید. شیرین در 28 آذر ماه 1388 به اتهام خروج غیرقانونی از مرز به تحمل دو سال حبس تغزیری و به اتهام محاربه از طریق ارتباط با پژاک، به اعدام محکوم شد.

شیرین اهل روستای محرومی در نزدیکی رود ارس است و در تمام سالهای کودکی خود شاهد فقر و تبعیض های اقتصادی و جنسیتی در محیط زندگی اش بوده است. دیدن تجربه های تلخ دختران هم نسلش و خودکشی ها و خودسوزی های آنان یا تن دادن به زندگی هایی بدون عشق و آکنده از خشونت سرانجام باعث شد که او در آستانه یک ازدواج اجباری، محل زندگی خود را ترک کند.

حکم دادگاه شیرین، براساس اظهاراتش در بازجویی های تحت شکنجه صادر شده است. این در حالی است که اصل 38 قانون اساسی هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع را ممنوع دانسته و تصریح می کند که شهادت، اقرار و سوگندی که تحت اجبار از شخص گرفته شود، فاقد ارزش و اعتبار بوده و متخلف از این اصل باید مجازات گردد.

همچنین شیرین در تهران و به زبان فارسی تحت بازجویی قرار گرفته است در حالیکه او در طول دوران بازجویی به زبان فارسی تسلط نداشته و به دلیل کم سوادی، نگارش به زبان فارسی نیز برای او دشوار بوده است.شیرین اکنون و پس از گذراندن بیش از یک سال حبس در بند نسوان زندان اوین تا حدود کمی قادر به صحبت به زبان فارسی است. شکنجه، بازجویی علی رغم توجه به وضعیت متهم و در نهایت صدور حکم اعدام برای او حاکی از دادرسی ناعادلانه این پرونده است.

ما جمعی از فعالان حقوق بشر ضمن اعلام مخالفت خود با اعدام و شکنجه، خواستار بررسی مجدد و عادلانه پرونده این دختر جوان کرد و همچنین خواستار حمایت همه جانبه نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشر در جهت لغو حکم اعدام شیرین الم هویی هستیم.


0 نظرات

ارسال یک نظر