اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

رهانا: وکیل دو زندانی ایوب پرکار و رضا خادمی به کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت که حکم دادگاه بدوی درمورد موکلانش که اعدام بود شکسته و به زندان طویل المدت تبدیل شده است. حکم ایوب پرکار و رضا خادمی که پیش از این در دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ و ۲۶ به اعدام محکوم شده بودند در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر شکسته شد و رضا خادمی به ۱۲ سال زندان و ایوب پرکار به ۲۰ سال زندان محکوم شدند.
نسرین ستوده به کمپین گفت که برخلاف قانون با وجود آنکه مدت مدیدی از صدور حکم گذشته است و وکیل چندین بار درخواست کرده که حکم به وی اعلام بشود ولی حکم به او اعلام نشده است. اگرچه حکم هنوز ابلاغ نشده است اما طبق مراجعاتی که خانواده هایشان به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر داشتند به آنها شکستن احکام یادشده از اعدام به زندان اعلام شده است.
ایوب پرکار که در زمان جنگ ایران و عراق به مدت چهارسال به عنوان خلبان درجریان جنگ حضورداشت و پس از آن از ارتش جدا شد متهم به ارتباط با سازمان مجاهدین شده بود. پیش از این ستوده به رسانه ها گفته بودکه مبنای چنین اتهاماتی شنودتلفن های موکلش و نیز ای‌میل های شخصی وی بوده است. به گفته وی در پنج صفحه حکمی که برای موکلش صادر شده بود بیشتراز هرچیز به عقاید وی اشاره شده بود تا آنکه وی جرمی مرتکب شده باشد. به گفته ستوده موکلش نه تنها عضویت درسازمان مجاهدین نداشته بلکه هیچ کاری نکرده که بخواهد با حکم محاربه مواجه شود. ستوده ابراز امیدواری کرد که با بررسی حقوقی و قضایی پرونده هایی از این دست حکم اعدام بازداشت شدگان شکسته شود.
هم‌چنین وکیل ناصر عبدالحسینی گفت: حکم اعدام ناصرعبدالحسینی نیز شکسته و به ۱۲ سال زندان تبدیل شده است.
وکیل یادشده گفت که امیدواراست چندتن دیگری که حکم اعدام دریافت کرده اند نیز طی هفته های آینده شکسته شود. از میان این افرادی که حکم اعدام گرفته و هم اکنون در مرحله تجدید نظر به سر می برند می توان از محمدامین ولیان نام برد. وی گفت که اگر حکم قطعی هم گرفته شود این امید وجود دارد که قوه قضاییه با توجه به شرایط کشور تحقیق بیشتری صورت دهد و از اجرای احکام یاد شده خودداری کند.

0 نظرات

ارسال یک نظر