اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.




بنا بر اطلاعاتی که کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران کسب کرده است در ادامه اجرای احکام اعدام در زندان وکیل آباد مشهد، سه شنبه گذشته چهارم آبان ماه ، حکم اعدام در مورد ۱۰ زندانی دیگر محکوم به اعدام در زندان وکیل آباد مشهد به صورت گروهی و بدون اعلام رسمی مقامات دولت ایران اجرا شد. همه قربانیان این اعدامها متهمان مربوط به مواد مخدر بوده اند.


گفتنی است در بین اعدام شدگان روز ۴آبان، یک شهروند نیجریه نیز وجود داشته است. همچنین در اعدام های مشابه در زندان وکیل آباد مشهد در ماههای اخیر، شماری تبعه کشور افغانستان و یک تبعه کشور غنا نیز اعدام شده اند.


این اعدام ها نیز بدون اطلاع و حضور وکلا و خانواده و بدون اطلاع قبلی خود محکومان به اعدام صورت گرفته است. به گفته منبع یاد شده که با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران سخن می گفت «این اعدام ها بدون ابلاغ تاییدیه دیوان عالی کشور و بدون اعلام زمان اعدام به خانواده ها و وکلای متهمان اجرا شده است. تایید حکم این اعدام های شتابزده و پنهانی و دستور اجرای آنها از سوی دیوان عالی کشور تنها به آقای ذوقی دادستان مشهد و رئیس زندان ابلاغ میشود. خانواده اعدام شدگان ، چهارشنبه ۵ آبان از اعدام بستگانشان مطلع شده اند و پس از دادن پول طناب ، جنازه اعدام شدگان را در بهشت رضا مشهد تحویل گرفته اند.»


این اعدام های گروهی در حضور ذوقی دادستان مشهد یا معاون وی، رئیس زندان وکیل آباد ،علیزاده رئیس حفاظت زندان ، انوری قاضی زندان و سرهنگ قنادزاده یا سرگرد اسماعیلی جامی فرمانده های سابق و فعلی کلانتری شهرک ناجا و توسط ماموران گارد ویژه اجرا شده است.


احکام گسترده اعدام در دادگاه انقلاب مشهد توسط قاضی خسروی، قاضی سلطانی ، قاضی یسابی ، قاضی کاووسی و قاضی کابلی به صورت شتابزده و در راستای بخشنامه محسنی اژه ای دادستان کل کشور به دادستان های انقلاب در شهرستانها ،صادر شده است.


از آنجا که این دادگاه ها به دستور دادستان کل کشور به صورت غیرعلنی، شتابزده ، بدون رعایت حقوق اولیه متهم و با استناد به اقرار های تحت فشار و شکنجه برگزار و احکام اعدام به صورت فله ای در آنها صادر میشوند ، احکام اعدام بدون رعایت آیین دادرسی عادلانه صادر میشود و در بسیاری از موارد افرادی کاملا بیگناه محاکمه و اعدام شده اند.


طبق گفته های برخی از زندانیان زندان وکیل آباد مشهد، از تیر ماه سال ۸۸ تا ۴ آبان سال ۸۹ ، صدها تن مجرم مربوط به پرونده های مواد مخدر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده اند و صدها زندانی دیگر زندان وکیل آباد مشهد نیز در انتظار اعدام میباشند.


در روزهای گذشته کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از به نقل از منابع موثق از اعدام دسته جمعی و پنهانی ۲۳ زندانی دیگردر زندان وکیل آباد مشهد در مهرماه ۸۹ خبر داده بود .

0 نظرات

ارسال یک نظر