اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

اعدام ۲۰ تن دیگر از مجرمان مواد مخدری در زندان وکیل آباد

ارسال شده توسط ,وبلاگ نویسان علیه اعدام | ۱۳:۵۳ | 0 نظرات »

به دنبال گزارش های کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از وقوع اعدام های دسته جمعی، مخفیانه که بدون رعایت تشریفات قانونی در زندان وکیل آباد مشهد صورت می گیرد منابع مطلع محلی به کمپین گفتند که ۹ تن دیگر نیز در تاریخ ۹ آذرماه اعدام شده اند. به گفته منبع یاد شده در ۱۸ آبان ماه نیز ۱۱ تن دیگر از متهمان مرتبط با جرائم موادمخدری در این زندان اعدام شده بودند. با احتساب ۱۰ زندانی که در روز ۴ آبان امسال در این زندان اعدام شده بودند و پیش از این کمپین گزارش آن را منتشر کرده است، شمار اعدام های دو ماه گذشته در زندان وکیل آباد مشهد به ۳۰ تن رسید. در مهر ماه امسال نیز به بنابر گزارش های منابع مطلع که در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گذشتند ۲۳ نفر دیگر در این زندان اعدام شده بودند. اعدام های یاد شده در آمارهای رسمی که در اختیاررسانه های دولتی توسط بیانیه های رسمی دستگاه قضایی گذاشته می شود دیده نمی شود.

افراد یاد شده در بندحفاظت زندان وکیل آباد به دار آویخته شدند. به گفته منبع یاد شده اعدام های روزهای ۱۸ آبان و ۹ آذر نیز بدون رعایت قوانین رسمی جمهوری اسلامی و بدون حضور و اطلاع وکلا و خانواده اعدام شدگان ، اجرا شده است: « حتی خود اعدام شدگان نیز مانند موارد قبلی اعدام ، تا ساعاتی قبل از اجرای حکم اعدام از تایید حکم اعدام توسط دیوان عالی و زمان اجرای آن مطلع نبوده اند. تاییدیه حکم دیوان عالی کشور به محکومان به اعدام یا وکلا و خانواده انها ابلاغ نشده است و تنها برای اجرا به دادستانی مشهد فرستاده شده است.» پیش از این منابع یاد شده به کمپین گفتند که ابهامات زیادی در مورد شرایط دادرسی به برخی از پرونده های یاد شده وجود دارد.لینک مرتبط:
گزارشات متعدد از اعدام های دسته جمعی در زندان وکیل آباد مشهد

ادامه اعدام های دسته جمعی و مخفیانه درمشهد: اعدام مخفیانه ۲۳ متهم دیگر زندان وکیل اباد مشهد در مهرماه ۸۹
این منبع یاد شده همچنین به کمپین گفت: « برخی از افراد اعدام شده قاچاقچی حرفه ای بوده و برخی از آنها نیز قاچاقچی های جزیی فروش. امامقامات از اینکه وقوع چنین اعدام هایی را اعلام کنند خودداری می کنند و نحوه اعدام و اطلاع رسانی نسبت به انچه در زندان وکیل آباد رخ می دهد بیانگر این است که مقامات قضایی نمی خواهند این تعداد اعدام ها به تعداد کلی اعدام های سالیانه کشور اضافه شود.» هم اکنون ایران به همراه کشور چین بیشترین تعداد اعدام ها را در سطح جهان دارند.درمهرماه سال جاری غلامحسین محسنی اژه ای در خصوص اعدام مجرمین مواد مخدر تلویحا از ناکارآمدی اعدام برخی از قاچاقچیان سخن گفت. او گفت: «بعضی از افرادی که مواد مخدر از آنان کشف می‌شود قاچاقچی اصلی نیستند و بهره مادی نیز از این بابت نمی‌برند بلکه قاچاقچی اصلی این افراد را اجیر کرده و فریب می‌دهد در حالی که خودش در جایی امن نشسته است و فرد دیگری به جای او محاکمه و حتی اعدام می‌شود.» ( منبع: خبرگزاری فارس)در آبان ماه سال جاری قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: « حمل بیش از ۳۰ گرم هروئین اعدام در پی دارد و بر اساس قانون جدید حمل و توزیع روانگردان ها و محرک های صنعتی نیز همپایه هروئین شناخته شده است.» (منبع خبر)منبع مطلع یاد شده ادعا کرد که در سال ۸۸ نزدیک به ۲۵۰ اعدام از این قبیل در این زندان انجام شده که تعداد بسیار اندکی از آن به رسانه ها گزارش شده است.کمپین بین المللی حقوق بشر پیش از این از مقامات قوه قضاییه ایران خواسته بود تا در خصوص اعدام های گسترده مجرمان مرتبط با مواد مخدر توضیحاتی ارائه کنند و عدد واقعی اعدام های صورت گرفته در این زندان را اعلام کنند. اما تا کنون مقامات قوه قضاییه نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده اند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

0 نظرات

ارسال یک نظر