اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

طارق عزیز به اعدام محکوم شد

ارسال شده توسط ,وبلاگ نویسان علیه اعدام | ۱۸:۳۲ | 0 نظرات »



یر خارجه‌ی پیشین عراق، طارق عزیز، از سوی دادگاه ویژه‌ی جزایی عراق به اعدام با طناب دار محکوم شد. این خبر را تلویزیون عراق روز سه‌شنبه (۲۵ اکتبر / ۴ آبان) اعلام داشت.

طارق عزیز که ۷۴ ساله است و از بیماری رنج می‌برد، در دادگاه‌های پیشین در مجموع به ۲۲ سال زندان محکوم شده بود. دادگاه وی را در سال ۲۰۰۹ در رابطه با پرونده‌ی اعدام ۴۲ بازرگان در سال ۱۹۹۲ میلادی به ۱۵ سال زندان محکوم کرده بود.

خبرگزاری سمیره از عراق گزارش می‌دهد که در جریان این محاکمه عبدالحمید حمود، منشی شخصی صدام حسین و سعدون شاکر، وزیر پیشین اطلاعات و امنیت عراق نیز به اعدام محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این حکم دادگاه، پس از ترور نافرجام صدام حسین در سال ۱۹۸۲، طارق عزیز و دو نفر دیگر در سرکوب شیعیان در شهر دوجیل در شمال بغداد، که عمدتا شیعه‌نشین است، نقش داشته‌اند.

دادگاه عالی جزایی عراق اتهام به طارق عزیز در مورد مشارکت در سرکوب خونین قیام شیعیان در سال ۱۹۹۱ را بی‌اساس خواند و وی را تبرئه کرد.

«حکم اعدام پدرم یک انتقام‌جویی است»

زیاد عزیز، فرزند طارق عزیز که در اردن به سر می‌برد، حکم دادگاه را انتقام‌جویی خواند. وی گفت که «این حکم علیه تمام کسان و هر چیزی است که در ارتباط با گذشته است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زیاد عزیز گفت که حکم پدرش مبتنی است بر آنچه که اطلاعات ویکی‌لیکس در مورد دولت عراق اخیرا انتشار داده است.

طارق عزیز که یکی از معتمدان صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق محسوب می‌شد، از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ وزیر خارجه عراق و از ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ معاون نخست وزیر عراق بود.

این دیپلمات ارشد پیشین دولت عراق که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد، در مارس ۲۰۰۳ خود را تسلیم نیروهای نظامی آمریکا کرده بود.

طارق عزیز که سیاستمداری مسیحی است، در دوران تصدی وزارت خارجه به "چهره‌ی دوستانه‌ی عراق" مشهور شده بود. وی با سخنان متعادلش در محافل بین‌المللی به قطب مخالف صدام حسین بدل شده بود که همواره خشونت‌آمیز و آشتی‌ناپذیر سخن می‌راند.

0 نظرات

ارسال یک نظر