اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.


کمیته گزارشگران حقوق بشر - روز سه‌شنبه 29 دی‌ماه 88 برابر با 19 ژانویه 2010، پارلمان اروپا به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت.

در قسمتی از این نشست که در استراسبورگ برگزار شد، مونیکا لوییز ماکووی عضو رومانیایی پارلمان، با تاکید بر وضعیت بحرانی کمیته گزارشگران حقوق بشر به قرائت اسامی اعضای بازداشت و احضارشده این نهاد مدنی پرداخت: « هفت عضو فعال کمیته گزارشگران حقوق بشر , سعید کلانکی, سعید جلالی فر, شیوا نظر آهاری, کوهیار گودرزی, سعید حائری, پریسا کاکائی و مهرداد رحیمی بازداشت شده و دو عضو دیگر به نام‌های حسام میثاقی و سعید حبیبی پس از احضار مخفی شده‌اند. دو عضو دیگر به نام‌های نوید خانجانی و سپهر عاطفی نیز به دلیل فشارهای وارده و احتمال بازداشت مخفی هستند.»

این عضو پارلمان اروپا در گزارش خود سعی نمود تا به پررنگ کردن نام اسامی کسانی که بر اساس گزارش‌ها در ایران در بازداشت به سر می‌برند و برخی از آنها به خاطر انتقاد از حاکمیت سیاسی و یا دفاع از حقوق بشر به اعدام محکوم شده اند، بپردازد:‌ « بر اساس گزارش‌ها علی مهرنیا, مجید رضائی, علیرضا نبوی, علی معصومی و شیرین علم هویی در بازداشت هستند و به اتهام محاربه که به معنی دشمنی با خدا است به اعدام محکوم شده اند.»

وی همچنین به فشارهای وارده و بازداشت مادران عزادار اشاره نمود:‌ « سی و سه نفر از مادران عزادار در ایران که فرزاندانشان در خشونت های پس از انتخابات در ایران, کشته, ناپدید و یا بازداشت شده اند, مورد حملات پی در پی واقع شده اند.» وزیر سابق دادگستری رومانی در ادامه سخنان خود به فشارهای وارده بر فعالان حقوق زن پرداخت و به نام چندتن از آنان اشاره نمود: « فعالان زن و خانواده هایشان در بازداشت به سر می برند, منجمله عاطفه نبوی, شبنم مددزاده, مهسا نادری, فاطمه ضیائی آزاد و نازیلا دشتی.»

وی در ادامه به تداوم بازداشت دانشجویان لیبرال اشاره نمود و اسامی آنان را فرائت کرد: «‌ اعضای گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال مهرداد بزرگ, احسان دولت شاه و سینا شکوهی در بازداشت به سر می برند.»

مونیکا ماکووی در پایان بر لزوم اقدام قاطع و موثر پارلمان برای آزادی فعالان سیاسی و مدنی در ایران تاکید کرد:‌« نقطه اشتراک تمامی این افراد در گزارش‌دادن یا رساندن صدای خود در مورد نگرانی هایشان از شرایط ایران است. کمیسیون و یا مجلس برای آزادی این افراد که با اهداف سیاسی بازداشت شده اند چه می خواهد بکند؟ کمیسیون چه حمایتی از سازمان های غیر دولتی مدافع حقوق بشر در ایران می کند؟»

0 نظرات

ارسال یک نظر