اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.



زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به اعدام، از یکماه پیش توسط ماموران اداره ی آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از زندان زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر خارج شده و علیرغم پیگیری یک وکیل دادگستری و تلاشهای فعالان حقوق بشر هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت وی به دست نیامده است.


خلیل بهرامیان وکیل دادگستری و متقاضی وکالت پرونده زینب جلالیان روز گذشته با تائید خبر فوق و همچنین تلاشهایش جهت به عهده گرفتن پرونده این زندانی کرد در مصاحبه با روز گفت: “بعد از اینکه متوجه شدم که هیچ وکیلی پرونده خانم زینب جلالیان، زندانی محکوم به اعدام کرد را بعهده نگرفته است، روز دوشنبه 19 اسفند ماه به قصد به عهده گرفتن مستقیم مسولیت دفاع از این پرونده، به معاونت دادستانی امور زندانهای کرمانشاه مراجعه و درخواست ملاقات حضوری و وکالت زینب جلالیان را تقدیم این نهاد حقوقی کردم”.

این وکیل دادگستری در ادامه با اشاره به اینکه بعد از تلاشهای فراوان توانسته است اجازه ملاقات حضوری با زینب جلالیان را از دادستانی کرمانشاه اخذ نماید، ادامه داد: “بعد از دریافت اجازه ملاقات، همانطور که مسئولان دادگستری گفته بودند به زندان دیزل آباد کرمانشاه مراجعه کردم، اما مسئولان زندان گفتند دیزل آباد یک زندان مردانه است و بنابراین هیچ زندانی زنی در این محل نگهداری نمی شود. آنها گفتند برای ملاقات با خانم جلالیان باید به زندان زنان یا همان جایی که از آن بعنوان “کانون اصلاح و تربیت” نام بردند بروم، اما مسئولان این کانون به اصطلاح پرورشی نیز که در مسیر جاده کرمانشاه به سنندج قرار گرفته است گفتند این زندانی به اداره آگاهی منتقل شده است. آنها از توضیح علل انتقال ایشان به اداره آگاهی امتناع کردند”.

بهرامیان در مورد غیر قانونی بودن انتقال این زندانی محکوم به اعدام به اداره آگاهی، می گوید: ” انتقال جلالیان به اداره آگاهی در حالیست که طبق قوانین هیچ مسئولی در زندان حق انتقال زندانی به اداره آگاهی یا هر اداره ی دیگری جهت تحقیقات و بازپرسی راندارد. حتی هیچ قاضی ای حق ندارد که زندانی به زندان تحولی داده شده را از محل نگهداری، به جایی غیر از دادگاه و یا مراجع قانونی و قضائی منتقل کند”.

این وکیل دادگستری در مورد آخرین وضعیت زینب جلالیان و محل نگهداری وی با اشاره به بی نتیجه ماندن تحقیقات قضائی خویش به عنوان یک وکیل دادگستری اظهار داشت: “اکنون خانم جلالیان یک ماه است که در وضعیت نامشخصی به سر میبرند و همین امر نیز موجبات نگرانی مارا فراهم کرده است. البته این نگرانی با توجه به تجربه زندان توحید و اخیرا نیز زندان کهریزک در تهران دو چندان شده است، و با توجه به برخورد مسئولان این مکانها با زندانیان و اینکه خانم جلالیان نیز یک دختر جوان هستند، هر احتمالی از جمله تجاوز جنسی و احتمال اجرای حکم ایشان که اعدام اعلام شده است وجود دارد. درهر حال تلاشهای ما برای مسجل کردن وکالت نامه در مرحله اول و ملاقات و پیگیری این پرونده در مراحل بعدی تاکنون عملا بی نتیجه مانده و تا مشخص نشدن مکان نگهداری خانم جلالیان، اصولا وکالت نامه جنبه رسمی پیدا نمی کند”.

0 نظرات

ارسال یک نظر