اعدام ها را در ایران متوقف کنید

وبلاگ نویسان علیه اعدام موج جدید اعدام ها پس از انتخابات را محکوم میکند و جامعه جهانی را به اقدام برای نجات جان زندانیان در ایران فرامیخواند.

پیش شرط هر مذاکره ای با دولت جمهوری اسلامی ایران باید آزادی زندانیان سیاسی و لغو همه احکام اعدام باشد

شمارش اعدام ها

پنجمین گزارش "سازمان حقوق بشر ایران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق این گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بیش از ۱۵ زندان ایران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

بالاترین آمار اعدام های گزارش شده طی ده سال گذشته

ارسال شده توسط ,وبلاگ نویسان علیه اعدام | ۱۷:۰۳ | 0 نظرات »


گزارش سالانه مجازات اعدام در سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران : بالاترین آمار اعدام های گزارش شده طی ده سال گذشته
(چکیده)
حقوق بشر ایران ، ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ : طبق گزارش سالانه حقوق بشر ایران در مورد حکم اعدام که امروز منتشر شد ، تعداد اعدام ها در سال ۲۰۰۹ بالاترین تعداد در ۱۰ سال گذشته در ایران بود .
"این گزارش تائید میکند که وضعیت حقوق بشر در ایران امسال وخیم تر از سال های گذشته است ". »وی ادامه داد :" ما به ویژه در مورد بالا بودن تعداد اعدام های خودسرانه و اعدام کسانی را که در سال ۲۰۰۹ به اتهام محاربه محکوم شده بودند نگرانیم ".
محاربه (یعنی در حال جنگ با خدا) اتهامیست که مقامات ایرانی بر علیه کسانی که در مبارزه علیه حکومت هستند ، استفاده میکند . به تازگی یک دادگاه در ایران یک دانشجوی ۲۰ ساله بنام محمد ولیان را اب اتهام محاربه به اعدام محکوم کرد. این دانشجو اعتراف کرده بود که درتظاهرات عاشورای گذشته به طرف نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کرده بود .
خلاصه گزارش سالانه در مورد اعدام در ایران - ۲۰۰۹
گزارش حاضر عمدتا براساس گزارش های منتشر شده توسط رسانه های رسمی ایران در مدت زمان بین اول ژانویه ۲۰۰۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ میباشد. در بعضی موارد سازمان حقوق بشر ایران همچنین از اطلاعات جمع آوری شده توسط منابع خود و یا منابع معتبر متعلق به شبکه های دیگر حقوق بشر استفاده کرده است .
شایان ذکر است که پس از آغاز اعتراضات مردمی بعد از انتخابات در تابستان گذشته جمع آوری و انتقال اطلاعات به طور فزاینده دشوارگردیده است. از طرف دیگر به نظر میرسد که مقامات ایران اطلاعات کمتری را در مورد اعدام در اختیار رسانه های کشور میگذراند. علاوه بر این برخی شواهد حاکی است که تعداد واقعی اعدامها بسی بالاتر از آمارمنتشر شده در گزارش فعلی است:
- اول اسفندماه ۱۳۸۸ احمدرضا رشیدی، معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر در اهواز گفت که از ابتدای امسال ۳۸مورد حکم اعدام و قصاص نفس و چهار مورد حکم قطع عضو توسط شعبه اجرای احکام قصاص این دادسرا اجرا شده است. این در حالی ست که آمار گزارش شده اعدام در رسانه های کشور و سایتهای حقوق بشری درهمین دوره در اهواز ۱۴ نفر بوده است. احتمال این وجود دارد که وضعیت مشابهی در شهرهای دیگر ایران نیز وجود داشته باشد.
- ما همچنین بر این باور هستیم که تعداد اعدام ها بخصوص در مناطق کردنشین ایران به میزان قابل توجهی بالاتر آمار گزارش شده در اینجاست .
- با این وجود همراه با چین ایران سال گذشته نیز در صدر کشورهای اعدام کننده در جهان بود
آمار منتشر شده در این گزارش، کسانی که در تظاهرات های پس از انتخابات در خیابانها و یا در زندان به قتل رسیده اند را شامل نمیشود. آمار دقیق افرادی که در رابطه با این تظاهرات ها جانشان را از دست داده اند در دست نیست اما بر طبق گزارش های منابع مختلف این آمار دستکم ۷۰ نفر میباشند
مقایسه برخی از آمار سال ۲۰۰۹ با آمار سال (۲۰۰۸) :
- تعداد اعدام های اعلام شده توسط رسانه های رسمی ایران : ۳۳۹ (۲۸۲ نفر در سال ۲۰۰۸)
- تعداد کل اعدام ها از جمله توسط رسانه های رسمی اعلام نشده است: ۴۰۲ (۳۴۶ نفر در سال ۲۰۰۸)
- تعداد اعدامها در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰ در صد به نسبت سال ۲۰۰۸ افزایش پیدا کرد
- در سال ۲۰۰۹ بطور متوسط بیش از یک نفر روزانه در ایران اعدام شد
- بالاترین تعداد اعدامها در ماه قبل از انتخابات (مه ؛ ۵۰ اعدام) و ماه بعد از انتخابات ماه (جولای ؛ ۹۴ اعدام) صورت گرفت
- در سال ۲۰۰۹ دستکم ۵ نوجوان بزهکار اعدام شدند
- ۱۳ زن در بین اعدامیان اعلام شده توسط رسانه های داخل کشور وجود دارند
- در سال ۲۰۰۹ دستکم یک نفر سنگسار شد
- یک زندانی محکوم به سنگسار در سال ۲۰۰۹ به دار آویخته شد
مقایسه آمار اعدام در ایران در سال ۲۰۰۹ با سالهای گذشته (آمار سالهای گذشته بر اساس گزارش های سالانه سازمان عفو بین الملل میباشند):
سال ۲۰۰۰: ۱۶۵ نفر
سال ۲۰۰۱: ۷۵ نفر
سال ۲۰۰۲: ۳۱۶ نفر
سال ۲۰۰۳: ۱۵۴ نفر
سال ۲۰۰۴: ۱۰۸ نفر
سال ۲۰۰۵: ۹۴ نفر
سال ۲۰۰۶: ۱۷۷ نفر
سال ۲۰۰۷: ۳۱۷ نفر
سال ۲۰۰۸: ۳۵۰ نفر (آمار حقوق بشر ایران) ؛ ۳۴۶ نفر (آمار عفو )
سال ۲۰۰۹: ۴۰۲ نفر (آمار حقوق بشر ایران)
بیشترین تعداد اعدام ماهیانه در ماه بعد از انتخابات


در ماه جولای(۱۰ تیرماه تا ۱۰ مرداد ماه) دستکم ۹۴ نفر در ایران اعدام شدند . ۵۰ نفر از این افراد در زندانهای اوین و رجائی شهر (گوهردشت) اعدام شدند. نمودار بالا اعدام های ماهیانه در سال ۲۰۰۹ (قرمز) و سال ۲۰۰۸ (آبی) ار نشان میدهد.
اعدام نوجوانان
در سال ۲۰۰۹ دستکم ۵ نوجوان بزهکار در بین اعدامیان ایران وجود داشتند
ملا گل حسن، شهروند افغانی ؛ محل اعدام: تهران
دلارا دارابی، محل اعدام: رشت
شهروند ناشناس افغانی، محل اعدام: شیراز
بهنود شجاعی ، محل اعدام: تهران
مصلح زمانی، محل اعدام:کرمانشاه
توزیع جغرافیا ئی:
طبق آمار رسانه های داخلی شهرهای تهران (۷۷ نفر ) ، اهواز (۴۱ نفر ) ،اصفهان (۳۹ نفر ) ، زاهدان (۳۵ نفر ) ، شیراز (۲۶ نفر ) ، کرمانشاه (۱۹ نفر ) ، کرمان (۱۷ نفر ) و مشهد (۱۰ نفر ) بالاترین تعداد اعدام ها را شدند
اطلاعات ارائه شده توسط مقامات حکومت ایران:
بسیاری از افراد اعدام شده یا تنها با حروف اول اسم خود شناسایی شدند و یا اینکه اعدام آنها بدون نام اعلام شد
جرم،سن و یا سن هنگام ارتکاب جرم برای بسیاری از اعدام شده گان اعلام نشد
اتهامات افراد اعدام شده :
تعداد افرادی که در سال ۲۰۰۹ به جرم محاربه اعدام شدند به نسبت سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرد. ۲۷ نفر از ۳۱ نفر اعدام شده به اتهام محاربه به جرم عضویت یا همکاری با گروه جندالله محکوم شده بودند. اما بنا به گزارشهای رسیده بسیاری از این افراد یا هیچ رابطه ای با این گروه نداشته و یا اینکه فعالیت های اینترنتی یا فرهنگی داشتند. یکی دیگر از زندانیان اعدام شده به اتهام محاربه زندانی سیاسی کرد احسان فتاحیان بود که نخست به جرم خروج غیر قانونی به ۲ سال حبس محکوم شده بود اما بعد به جرم عضویت در یک حزب سیاسی کرد به محاربه متهم گردیده و اعدام شد. در پرونده او هیچ مدرکی دال بر مشارکت در عملیات مسلحانه وجود نداشت .
بسیاری از افراد اعدام شده در دادگاه های انقلاب پشت در های بسته محکوم شده بودند.
اعدام های خودسرانه :
۳۰ ماه مه (۱۰ خرداد ماه) ۳ نفر به جرم مشارکت در یک بمب گذاری که کمتر از سه روز قبل در زاهدان رخ داده بود اعدام شدند. سیر قانونی دادگاه این افراد حدود ۳۰ ساعت طول کشید
پس از انتخابات خرداد ماه ما شاهد افزایش اعدام های خودسرانه بودیم. ۲۳ تیرماه ۱۳ نفر به جرم محاربه و عضویت در جندالله در زاهدان اعدام شدند. بر اساس گزارشات رسیده بیشتر این افراد رابطه ای با جندالله نداشتند. یکی از این افراد بنام "منوچهر شاهبخش " (۲۶ ساله) چند هفته قبل توسط مقامات پاکستانی دستگیر شده و به ایران تحویل داده شده بود. منوچهر هیچ ارتباطی با جندالله نداشت وحتا روز قبل از اعدام خبر نداشت که قرار است اعدام شود.
در تاریخ ۸ مرداد ۲۴ نفر در زندان رجائی شهر کرج اعدام شدند. مقامات ایران ۵ روز بعد اعلام کردند که ۲۴ قاچاقچی بين المللي موادمخدر اعدام شده اند. به گزارش روزنامه افغانی "هرات" یک نفر از این افراد یک شهروند افغانی بود که دو هفته قبل در نزدیکی میدان آزادی تهران (محل یکی از تظاهرات های بزرگ) دستگیر شده بود و هیچ رابطه ای با لیگ مواد مخدر نداشت.
خانواده های بسیاری از افراد اعدام شده بعد از انتخابات توسط مقامات ایرانی تهدید شده اند ، و اجساد اعدام شده گان به خانواده های آنان به شرط "سکوت" تحویل داده شده است.
منبع: حقوق بشر ایران

0 نظرات

ارسال یک نظر